Tuesday, April 6, 2010

merangkak dan gigi

Husna skng ni bejalan dh laju dh..dia dh boleh berlari sikit2..minggu lps balik kmpung rembau..1 rumah dia jalan..penat betul nk ikut dia...ye la takut2 gk klu jatuh..husna klu jatuh nnt dia mcm fobia nk jalan sorang2..klu dia fobia..dia akan jalan sambil pegang tgn kita...smpai la dia rasa confident balik...bila dia dh rasa confident, then baru lah dia lpskn tgn kita pastu smbung jalan balik...skng ni dia mcm dh kemaruk nk jalan la...asal kita dukung je..menjerit2 n buat bdn macam ulat nk turun...hari sabtu lepas, kitaorg attend kenduri sepupu ayah husna kt dewan putrajaya...1 dewan tuh dia jalan..penat jgk nk mengekor dia dr belakang....boleh kurus laaa mcm ni youuuuuuuuuuuu....hehe..


walaupun husna pandai jalan kn..tp dia tk pandai merangkak or mengensot la....normal ke aa klu mcm tuh??katekn klu dia tgh baring kn..pastu nk amik satu barang yg dekat ngn dia...dia akan menyarap, pastu menonggeng..seboleh2 nk berdiri...pastu bile dh berdiri..menapak 2-3 langkah...then dia bongkok n baru la dia amik barang tuh......dia langsung tk reti merangkak..or mengensot..penat dah aku ajar dia merangkak..nangis2 dia tak mo..hmmm..

lagi satu kn..sampai skng gigi husna tk tumbuh2 lagi...lagi 2 minggu lagi, husna nk masuk 11 bulan dah..tp bayang2 gigi pun tk nmpk2 lagi...aku tgk gusi dia still rata..tk de tnda2 pun gigi nk tumbuh...org tua2 ckp klu cepat bejalan..lambat tumbuh gigi...n klu gigi tumbuh cepat..dia lmbat berjalan...walaupun aku tk nmpk mane logic nye...tp aku iyeekn aje lahh...mula2 aku risau gk...sampai la aku ade terbaca psl tumbuh gigi ni..dia ckp jgn risau sgt klu gigi baby lmbt tumbuh..ade baby dekat nk 2 thn baru nmpk gigi sebatang...husna baru nk masuk 11 bulan..so aku rasa tk payah le aku risau mcm nk rak kn...buat muka aku nmpk cepat tua jek..hehe..

pasal susu plak..skng ni aku perasan, husna kurang minum susu..walaupun susu byk...dia mcm tk suka la minum pakai botol....setiap hari aku bekalkn susu dia 10 oz..tp dia minum 5-6 oz jek..slalu 10 oz tuh abeh dia minum...skng dia prefer minum direct..tunggu smpi ibu dia balik..baru la dia minum ...dia tunggu nenen dia lah tuh...kdg2 tuh sakit2 badan aku..tk pe la..demi utk husna..akan ku lakukan apa shj (hehe)...tp aku still risau gk..kot2 dia tk mo langsung minum susu from botol...jd mcm si sara ...nk minum susu from nenen mama dia je..tk mo minum from botol or cawan..dh macam2 mama dia buat dh..tp tk mo jgk..tp dia punya active mengalahkn boy..hehe..

skng ni balik dr office aku slalu jiwang la...sang perchentaan dh burn kan satu cd lagu jiwang2..dlm cd tuh ade lagu Timang-timang anak ku sayang (Amat Amigos). berulang-ulang kali aku dgr..mcm tk muak plk..kadang2 dgr ..belinang-linang air mata aku..hehe..kita tkkan tau mcm mane mak bapak sayang kt kite smpai la kite ade anak ...then baru la kite tau mcm ne diaorg sayang kt kite...lirik yg paling buat aku tersentuh ialah yg ni :

Betapakah hati kn ria..
Bila kau bergurau dn ketawa..
Semogalah jauh dari mara bahaya sayang..
Riang gembira sepanjang masa..


ade sekali dua husna jalan, pastu jatuh..kepala berdentum kt lantai...2-3 hari jgk la ibu ngn ayah dia mcm mereng skit...rase risau,ralat,kesian suma ada...byk kali aku ckp kt sang perchentaan "mcm ni rupa2nya jd mak bapak"...
aku sedih ni..sejak smlm aku mcm tk boleh focus kerja tau..husna skng dh pandai tarik2 tudung aku smbil nangis2 nak ikut aku pegi keje..bile aku nk pass kn husna kt atuk or nenek or bibik dia..husna peluk aku kuat2..atuk dia umpan naik keta pun dia nangis2 tk mo...aku rase mcm aku nk nangis gila yg sampai kuar air hingus tuh..rasa mcm tk sampai hati sgt2 nk tinggal kn dia... :(

husna akan buat memek muka mcm kt bwh ni klu kita tnya dia "husna..ayah punye berak busuk mcm maneeeeeeee...??" nmpk sgt bau dia mcm tk boleh di maafkan.

p/s: korang penah rasa tk yg anak korang paling chomel dlm dunia ni..sape2 pun tk leh tanding kechomelan dia...anak kite la paling chomel dikalangan bdk2 sebaya dia..tp perasaan tuh korang pendam je...takut nnt org lain ckp korang perasan plk..hehe..penah rase mcm tuh tk? keke

7 comments:

azzamoro said...

makin besar makin ikut muke ayoi siut. sian ko. penat netekkan.. kekek..

weh husna kire hebatla terus berjalan. baby ajaib ni. kekeke

tiemc said...

kak olin..dont worryla..ada jugak bb mcm husna nie..kira husna nie budak yg jenis cepatla..ank buah fatie pun sm mcm husna..dia xtau merangkak tau2 dh berjalan je..anak fatie je xtau mcm mana lagi..hehe

perasaan tue biasala kak olin. mesti akan rs mcm gitu punya. cuma biar kita sendri jela yg rasa sbb org lain kalo dengar mesti ckp "eleh,anak aku lg comel".. kang kita plak xleh terima hakikat..ahaksss..baik kita sendiri layan perasaan kita..betul idak??hehe

eiNa said...

a ah..sebijik ayoy...
dah tu bamm bamm nye lin.. jenuh kendong nih..mau menyenget badan..

eiNa said...

bab gigi jgn risau..aira nye gigi tumbuh masa umur 13 bulan.. buat 1st birthday xdak gigi..hahaha...

areyoy said...

Cet. klu tanye Husna ibu punye berak busuk mcm mane? die siap picit idung die sambing geleng2 kepale. phm2 lah busuk mcm mane.

RyuJi said...

sye pernah tersekse dengan bau tandas bilik mereke...dr muke husna dapat mengambarkan kebusukan berkadar langsung dengan muncung dia..

lin muhamad said...

waa da boleh jalan ke husna?hebatla...

geram aku tengok dia wt muka cmtu.hehe